YOM KIPPUR – DÍA DEL PERDÓN – ÑYRÔ ÁRA
Ohai: David Galeano Olivera
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Leer también en: http://dgaleanolivera.wordpress.com/yom-kippur-guaranime/
Kóva ha’e peteîva umi Kyhyjeha Ára apytépe. Umi ára niko oñepyrû Ary Pyahúpe, upéi ou pa ára mba’evai’apo jehechakuaahápe ha opa Ñyrô Árape. Hudio arapapahápe, Ñyrô Ára oñepyrû iñipytûvo ára porundy Tishrei-pegua (hi’aĝuíva ára 21 jasyporundýgui) ha ojepyso ambue ára pyhare peve. Es uno de los Yamim Noraim (Días del Temor). Los Yamín Noraím consisten en el Año Nuevo (Rosh Hashaná), los diez días del arrepentimiento por los errores y culminan con Yom Kippur. En el calendario hebreo, Yom Kippur comienza en el anochecer del noveno día del mes de Tishrei (cercano al día 21 de setiembre) y continúa hasta el anochecer del siguiente día.
Ñyrô Ára niko mba’evai’apo jehechakuaa araite, péicha avei ha’e pe ára imarangatuvéva ha oñemomorâvéva ary pukukuépe. Umi mba’e tuichavéva upe arapegua niko mba’evai’apo ñembogue ha jekupyty. Karu, y’u, jahu ha poreno oñemboyketeva’erâ ko aretépe. Karu’ŷ oñepyrû kuarahy oikévo ha opa ambue ára pyharépe. Ñyrô Ára oñepyrû peteî ñembo’e reheve hérava Kol Nidre oñeñembo’éva kuarahy oike mboyve. Kol Nidre he’iséva “mayma ñe’ême’ê”; ombokusuguepaite -aty guasúpe- umi ñe’ême’ê peteîteî ojapova’ekue ary ohasava’ekuépe. Iporâ ñamohesakâ kóva rupive oñembogueha umi ñe’ême’ê -noñemoañeteiva’ekue- yvypóra ojapo’akue Ñande Rúpe; ha noñemboguéi umi ñe’ême’ê yvyporakuéra ojapóva ojoapytépe. Yom Kippur es el día del arrepentimiento, considerado el día más santo y más solemne del año. Su tema central es la expiación de los errores y la reconciliación. La comida, la bebida, el baño y las relaciones conyugales están prohibidas. El ayuno empieza en el ocaso y termina al anochecer del día siguiente. Los servicios de oración de Yom Kippur comienzan con la oración conocida como Kol Nidre, que debe ser recitada antes de la puesta del sol. El Kol Nidre (en hebreo “todos los votos”) es una abrogación pública de votos o promesas hechos durante el año precedente. Esto sólo concierne a los votos incumplidos hechos entre una persona y el creador y no anula los votos hechos entre personas.
Omoî hikuái peteî akâhoja oñembo’e haĝua ka’aru jave -kóva añoite ha’e ñembo’e ojejapóva ka’arukue ary pukukuépe. Péicha avei ojejapo ñembo’e hérava Ne’ilah ha heseve oñemohu’a vy’a guasu. Ñyrô Ára oĝuahê ipahápe hyapúvo turu avei omoĝuahêva ipahápe karu’ŷ. Kóva ko arete niko henyhê vy’águi Israel retâ térâ ambue tetâ hudiokuéra oikohápe. Ñyrô Ára ndaha’éi vy’a’ŷ ára. Umi hudio heñóimava España, Portugal térâ Africa yvate gotyo ombohéra hikuái ko aretépe, “Karu’ŷ Morotî”. Un talit (manto o cobertor cuadrangular) se pone para las oraciones de la tarde -el único servicio de la tarde del año en el cual se hace esto. El culto de Ne'ilah es un culto especial que se celebra sólo durante el día de Yom Kippur (Día del Perdón), y marca el cierre de las fiestas. Yom Kippur culmina con el sonar del shofar (instrumento musical de viento hecho del cuerno de carnero, cabra, antílope o gacela), que marca la conclusión del ayuno. Siempre se observa como un día festivo, tanto dentro como fuera de los límites de la Tierra de Israel. Yom Kippur no es un día triste. Los yahhudy de origen español, portugués y norteafricano, se refieren a estas fiestas como "el Ayuno Blanco".
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Ver Yom Kipur en Wikipedia en español en (http://es.wikipedia.org/wiki/Yom_Kipur)
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